Tips om makkelijker te leren kijken met één oog:

  • Maak gebruik van je lichaam (pinken).
  • Maak gebruik van geluid (b.v. ook vullen beker lagere toon als vol is).
  • Gebruik contrast (b.v. melk in rode beker).
  • Zorg voor goede verlichting ‘schuin van boven’.
  • Zorg voor contrast (helderheidsverschillen) / verlichting.
  • Gebruik niet een te groot beeldscherm.
  • Oefen oog- hand (softbal, borduren).
  • Plaats extra spiegels (op fiets / in auto).
  • Werk met een lees-, schrijfkader.
  • Zet de tuit tegen je kopje aan bij het inschenken.
  • Pak iets schuivend vanaf de zijkant, ook kleine schroefjes e.d.
  • Er zijn hulpmiddelen voor de draad door de naald.
  • Begin balsporten door met een ballon te oefenen.
  • Draag altijd een beschermende veiligheidsbril bij sporten, maar ook bij tuinieren, werken met machines, bij lassen, het gebruik van chemische huishoudmiddeltjes. En natuurlijk bij vuurwerk.
  • Zoek een diagonale positie t.o.v. ‘iets’ (schoolbord, sportveld).
  • Neem de tijd om te wennen aan het zien met één oog
  • Beweeg je hoofd en/of ogen extra. Roep de hulp van een fysiotherapeut om je hierbij in het begin goed te laten begeleiden.
  • Zet extra spiegels op je vervoermiddel en in je auto, naast de gewone achteruitkijkspiegel.

 

Tot slot: je hebt maar één oog. Bescherm deze goed. Draag altijd een beschermende bril bij het sporten en andere activiteiten waarbij het oog sneller letsel op kan lopen.

Je kunt de tips ook downloaden

Nog veel meer tips en handige links vind je op deze pagina. Extra tips voor ouders en kinderen hebben we op deze pagina vermeld. Tips en informatie over autorijden met één oog vind je op deze pagina.