Als je het zicht van één oog verliest, kan je dan blijven auto rijden?
Jazeker! Op deze pagina vind je heel veel tips van lotgenoten en de regels waar je aan moet voldoen.
Het rijbewijs en het zien met één oog
Onze leden meldden dat zij op deze vraag verschillende antwoorden kregen van het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR).De één kreeg te horen dat hij zijn goede oog moet laten testen door een oogarts en een ander dat hij ‘gewoon’ na drie maanden weer voorzichtig kan gaan autorijden en geen verdere stappen hoeft te ondernemen.
Om nu voor eens en altijd uitsluitsel te krijgen, hebben wij als vereniging het CBR benaderd en hen een aantal vragen gesteld.
Hoe beoordeelt het CBR of je wel / niet mag rijden?
Het CBR gaat uit van de wettelijke eisen die hiervoor gesteld zijn. Alles staat of valt eigenlijk met het indienen van een Eigen verklaring. Als bestuurder ben je verantwoordelijk voor je eigen veiligheid én voor die van anderen. Om te mogen rijden moet je daarom volgens de wet ‘rijgeschikt’ zijn. Dat wil zeggen: geestelijk en lichamelijk in staat zijn om te rijden. Voor het beoordelen van de rijgeschiktheid, stelt het CBR een aantal vragen over je gezondheid aan de hand van het formulier ‘Gezondheidsverklaring’.
Moet je een wijziging in je gezondheid melden bij het CBR?
Er bestaat in Nederland (nog) geen meldingsplicht om een medische aandoening of een wijziging in de gezondheidssituatie bij het CBR te melden. Wel bestaat er een morele verplichting: iemand mag zichzelf en andere weggebruikers niet in gevaar brengen in het verkeer. Het niet-melden van een medische aandoening en blijven rijden is dus de eigen verantwoordelijkheid, waarbij iemand aansprakelijk kan worden gesteld voor alle gevolgen. Het is dus raadzaam om wèl een melding bij het CBR te doen door een ‘Gezondheidsverklaring’ in te dienen. In het geval van het verlies van het gezichtsvermogen van één oog, wordt deze beoordeeld volgens de regels:
- Groep 1 rijbewijs: auto – motor – tractor
Voor een groep 1 rijbewijs (auto, motor, tractor) is volgens de wettelijke eisen (terug te lezen in de REG2000 paragraaf 3.4,) een aanpassingsperiode van minimaal drie maanden vereist. In deze periode is iemand niet rijgeschikt. Na deze drie maanden is men voor een groep één rijbewijs weer geschikt na een positief advies van een oogarts. Het advies van de oogarts (let op: mag géén optometrist zijn) stuur je samen met de ‘Gezondheidsverklaring’ naar het CBR. De oogarts kan voor het onderzoek gebruik maken van het rapportageformulier te downloaden op de pagina van het CBR. Wij hebben het rapportageformulier voor de oogarts alvast voor je gedownload. - Groep 2 rijbewijs: vrachtwagen – autobus
Voor groep 2 rijbewijzen (vrachtwagen en autobus) is men ongeschikt, omdat de visus van het slechtste oog minimaal 0.1 moet zijn. Voor beroepschauffeurs die al in het bezit zijn van een groep 2 rijbewijs en deze voor hun werk nodig hebben is een uitzondering gemaakt. Hiervoor moet er een positief advies van een oogarts zijn, een verklaring van de werkgever dat men zijn baan verliest als hij zijn rijbewijs kwijt raakt en de rijtest bij het CBR dient met een voldoende resultaat afgesloten te worden. De uitzondering geldt alleen in Nederland in het gebied waar betrokkene het rijbewijs nodig heeft. Dit omdat Nederland daarbij afwijkt van de Europese eis van 0.1. Hierdoor zal de werkgever ook moeten verklaren dat men alleen binnen Nederland gebruik maakt van het groep 2 rijbewijs.
Vragen over de Gezondheidsverklaring
Bij vragen over het al dan niet indienen van een ‘Gezondheidsverklaring’, kan men contact opnemen met de CBR klantenservice: 0900-0210. Mensen die één oog hebben verloren en een ‘Gezondheidsverklaring’ willen invullen, kiezen op de website van CBR voor meer informatie de box ‘Gezondheidsverklaring’. Een ‘Gezondheidsverklaring kost € 37,80.
Enkele tips bij het autorijden
Er is geen enkele reden waarom je onder normale omstandigheden niet kunt leren autorijden of daarmee door kunt gaan. Er kunnen zich tijdens het rijden wel een aantal situaties voordoen, die wat extra aandacht vereisen.
- Je zult op de snelweg meestal weinig moeilijkheden ondervinden. Wat nog kan helpen is je snelheid iets te wisselen, vooral als het verkeer met gelijke snelheid rijdt. Hierdoor schakel je de parallax in. De meeste problemen doen zich voor in de drukke nauwe straten van de grote steden, maar dat geldt eigenlijk voor iedereen. Oók voor mensen met twee goede ogen!
- Kijk voordat je op de snelweg na het inhalen weer naar rechts gaat, heel goed om je heen om er zeker van te zijn dat er niet een andere (kleine) auto in de blinde hoek zit. Een extra spiegeltje naast de gewone achteruitkijkspiegel kan daarbij van grote waarde zijn.
- Je kunt bij het rijden door nauwe straten voorzichtig je voorligger volgen. Houdt echter wel voldoende afstand.
- Rijdt er niemand voor je? Vraag dan je medereiziger om de rechterkant in de gaten te houden terwijl jij je concentreert op links. Wees nooit te bescheiden in het vragen om een handje te helpen.
- Parkeren kan soms lastig zijn. Rijdt er iemand met je mee? Vraag die dan om mee te kijken. Als je alleen bent, stap dan eventueel uit om te kijken hoeveel ruimte er beschikbaar is. Laat je in geen geval opjagen en neem rustig de tijd. Alles beter dan een deuk of een kras. Tegenwoordig heb je natuurlijk ook auto’s met parkeersensoren en die zelf inparkeren.
- Als je rechts een prothese draagt plak dan (zeker in het begin) een extra binnenspiegel in de linkerbovenhoek van de voorruit. Als je deze spiegel zo afstelt dat je de zijruit rechtsachter ziet, kan je hiermee de blinde hoek aan de rechterkant verkleinen en meteen voorkomen dat je het hoofd helemaal naar rechtsachter moet draaien.